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O Terço - Casa Encantada (1976)


Artista: O Terço
Álbum: Casa Encantada
Año: 1976
Género: Rock sinfónico
Duración: 34:10
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
Track List
01. Flor de La Noche
02. Luz de Vela
03. Guitarras
04. Foi Quando Eu Vi Aquela Lua Passar
05. Sentinela do Abismo
06. Flor de La Noche II
07. Casa Encantada
08. Cabala
09. Solaris
10. O Vôo da Fênix
11. Pássaro

Alineación:
- Sergio Hinds / guitar, vocals
- Sergio Magrao / bass, vocals
- Luiz Moreno / drums, percussion, vocals
- Flavio Venturini / keyboards, synthesizers, vocals
Músicos invitados:
Ze Eduardo / percussion & f/x (1-3-7-10)
Cezar de Mercés / vocals (5), flute (7)

Escuchen en el video que lindo suena esto, en uno de los discos emblemáticos de O Terço, con su forma particular de entender el progresivo sinfónico italiano pero a su manera. Un muy buen disco que resube nuestro querido Sandy para compartir con ustedes. Si no lo conocían, se los recomiendo.

Otra banda que le gusta mucho a Bob, esperemos que venga pronto de viaje antes de que nos sigan bajando álbums :P o nos cierren el blog X( Es sabido de los brasileros progresivos tienden a irse por el lado del sinfonismo, aunque también lo han hecho hacia la psicodelia, los grupos de Brasil tienen como esa... musicalidad que de alguna manera los conecta con lo más clásico. Este grupo no creo que se haya dispuesto a tocar sinfónico, me juego que simplemente la música les sale así, naturalmente. Y esta dió cátedra, porque fue una de las primeras bandas progresivas del país carioca, y muy famosa en la década del '70 en su país.
Brasil se destacó entre los países "exportadores de música popular" por la facilidad con la que sus ritmos entraron en los grandes mercados discográficos. A veces de la mano del cine, otra veces como recuerdo turístico, las menos cuantiosas aunque más importantes, como expresión cultural amalgamada al sentir del pueblo que fusiona su raíz. Sin embargo un hecho curioso es que el bossa nova trasciende y se convierte en éxito rotundo cuando los músicos norteamericanos lo fusionan con el jazz de la Costa Oeste y otro hecho no menos necesario de destacar es que, si bien el movimiento progresivo comenzó a finales de los años sesenta a travás de figuras como Caetano Veloso y grupos como Sagrado Coraçao da Terra y Os Mutantes, los artistas importantes en el rock progresivo brasilero beben mucho de fuentes externas, mezclando a veces la ríquísima vertiente folklórica interna y su tremenda carga histórica, étnica y social, y otras veces simplemente evolucionando lo que iniciaron sus predecesores, los cultores del rock más básico, el "rock tupiniquim" o "beat" como se conoció en México y en la Argentina.
Progresiva 70 Sin embargo, los miembros de esta banda estaban inmersos en la corriente del rock progresivo de producción europea, a diferencia de otras bandas brasileñas recurrieron a regionalismos para desarrollar su música (aunque a veces este álbum tiene algunas reminiscencias a Bossa Nova), que tiene ciertamente una impronta más "internacional", aunque canten siempre en portugués. De esa manera, predominan los teclados en una tendencia sinfónica aunque tampoco rehuyen a algunas melodías pop agradablemente ornamentadas. Un disco agradable. No es ninguna locura, pero sí es integresante y agradable.
Con las mismas características exhibidas en el anterior álbum O Terço realiza Casa Encantada en 1976. Han sabido progresar y el disco contiene mejores arreglos e instrumentación. Si bien hay algunos altibajos en la producción puede decirse que hay una adecuado balance entre los pasajes melódicos y las instrumentaciones más fogosas. Participan como invitados Ze Eduardo en percusión y Cezar de Mercás en voz y flauta. En algunos pasajes alcanzan alturas realmente seductoras (ej. O Vôo Da Fênix, Casa Encantada) con una sólida instrumentación con buenos aportes de guitarra y por supuesto de los teclados de Venturini. Curiosamente en un par de temas cantan en castellano. Seguramente el estilo desarrollado en muchos de los temas, particularmente en los más suaves, agradará a los seguidores de la banda argentina Serú Girán (y me pregunto si Charly García no se habrá "inspirado" en parte en esta banda). Una edición en CD contiene estos dos álbumes. En 1978 publican Mudança de Tempo. La banda se ha reunido en los 90s y se mantiene activa.
HLT
This album, "Casa Encantada", is really two steps backwards when compared with band's magnum opus, "Criaturas da Noite", released just one year before - sometimes it seems that we're facing different bands. Others will tell me that hearing both albums in a row may be unfair with this one, considering the masterliness of the other; I accept the comment but I warn that either works were compiled together in a 1999 CD release and many people will do like me: to listen to either albums at the same time. The explanation for such dissimilarity between those 2 albums could be that "Criaturas da Noite" contains 'old' material composed in the early 70s whilst "Casa Encantada" is filled with 'new' material, where they tried to venture through different ways. The probable controversy that arose inside the band caused the departure of some members to create the crossover/prog-related 14-BIS band, leaving O TERÇO to deal with the symphonic issue - a thing they know very well. Anyway, even not being unforgettable, "Casa Encantada" is averagely nice to be heard, with amusing passages with ethnic, folk, hard-rock and poppish tunes. General production and musicianship are high and O TERÇO keeps the harmonic vocals that are a kind of band's registered mark. Some tracks are better than others and deserve to be highlighted; they are :'Sentinela do abismo', the best and also the proggiest track in the album;'Casa encantada', the title-track is catchy and agreeable;'Solaris', a fine space-rock song; and'O vôo da Fênix', a track provided with interesting Brazilian ethnic/folk tunes. Considering what was said above this album should be rated as collectors/fan only but due to the mentioned tracks and O TERÇO history and importance in the Brazilian progressive scenario I'll raise the final rating with an additional star and will label "Casa Encantada" as good, but non- essential.
Guigo Atkingani
A worthy 1976 follow-up to O TERÇO's 1975 hit "Creaturas Da Noite". Sunny, melodic Progressive Rock from Brazil. Again we have light and breezy music to enjoy. As I mentioned in my review of "Creaturas Da Noite", if you want moody, profound, complex Progressive Rock then look elsewhere. But if you want something that makes you hum along and feel good then, as with the previous album, this is worth adding to your collection. To me it's a 4-star album (Excellent addition to any progressive music collection) and I can recommend it if you're willing to try something different. Here's a rundown of the tracks: 'Flor De La Noche' (flower of the night - in Spanish) starts calmly with Spanish guitar and singing in Spanish. You might think you're in for a Spanish ballad, but then it ups tempo with some funky organ and turns into a good, barroomy number with bass, tapping drums and cymbals. After the Spanish-style start the lyrics change to Portuguese, reverting to Spanish only for the refrain. The organ in this track is the business. 'Luz De Vela' (candlelight) is a 1960s-style rocker with sax and trumpet. It's OK, but not really my cup of tea. 'Guitarras' (guitars), on the other hand, is my cup of tea. Piano and a slow, twangy guitar with organ darting around in the background make for a laid-back first half to this instumental. Then a samba beat starts, with some brief agogô, and in comes funky cuíca, the latter later replaced by manic laughing that mimics the cuíca (very well). The whole thing rocks up into a SANTANA-esque number. Very Progressive, very good. 'Foi Quando Eu Vi Aquela Lua Passar' (it was when I saw that moon pass) has high-pitched vocals and fast strumming acoustic guitar, with drums and a pumping bass joining in later. A melodic foot-tapper, and another light and breezy O TERÇO number to enjoy. 'Sentinela Do Abismo' (sentry of the abysm) starts with piano and recorder and sounds almost medieval, but quickly turns into an orchestrated, pop-ish number with high-pitched vocals, complete with string and trumpet flourishes that remind me of THE BEATLES. 'Flor De La Noche II' is basically a very laid-back, groovy arrangement of the first track, this time with a slow, bluesy feel and no funky organ. I like this version too. 'Casa Encantada' (enchanted house) starts off with pastoral flute and acoustic guitar, then a lone voice singing calmly. Strumming on the acoustic guitar starts up, the song ups tempo and it turns into a light and breezy O TERÇO number. Sounds rather like the sort of song you'd hear in a musical. Rather a 1960s pop sound, but none the worse for it. A pleasant song. 'Cabala' (kabbalah) has a very promising start with tapping organ. The high-pitched vocals that follow may initially sound off-putting but the song rocks up nicely and is another melodic O TERÇO number that I love. The guitar and thumping bass later in the track are very enjoyable. One hundred per cent Progressive Rock, even if it doesn't come from the Old World. Just great. 'Solaris' is a Progressive Rock instumental which initially is slightly reminiscent of SANTANA. I find it interesting the way the organ plays the Spanish guitar part. 'O Vôo Da Fênix' (the flight of the phoenix) also has high-pitched vocals but, again, I think they work. Pop meets salsa meets samba meets rock? A catchy tune with lots of little percussion sounds in the background to enjoy. Fans of SANTANA may like this one. Pássaro (bird): Acoustic guitar introduces this lovely number which reminds me strongly of Brazilian Northeastern rural music, and not just because of the accordion. Nice way to end the album. By the way, the 1975 LP "Criaturas Da Noite" was re-released on LP under the title "O Terço" instead of "Criaturas Da Noite" and with a different cover: a photo of the band on stage, with the front showing Sérgio Magrão and Luiz Moreno's drum kit. The cover of the copy-controlled 2003 "2em1" (two LPs on one CD) CD from EMI Brazil shows the cover of the re-released LP plus the cover of "Casa Encantada". N.B. The 2003 "2em1" CD was a different release to the 1999 "DOIS EM UM" (two in one) CD containing both "Criaturas Da Noite" and "Casa Encantada". Unlike the 2003 release, the 1999 release did not have copy-control software on it. Confused? I don't blame you! Anyway, whether you buy the 1999 'two LPs on one CD' or the 2003 'two LPs on one CD', you get the same tracks, although the latter installs software on the hard disc if you play it on a PC or Mac. It doesn't stop you ripping the tracks to MP3 for your portable player, though.
Fitzcarraldo
It's zecalouro's birthday, so it is a nice idea to post something for zecalouro. Confusing? No. I'm just taking advantage of this day to post a record that I like and had a strong influence to my whole background as an amateur musician. There is a story behind it, let's see: I had the chance to meet some weeks ago a new friend, which was already a Loronixer and I did not know of it. She is a great guitar player and her name is Irinea Maria. Irinea is a special friend; she is the wife of the legendary O Terco drummer, Luiz Moreno, which unfortunately left this world very early. Irinea has been working on something unique for O Terco fans and for Brazilian Music enthusiasts as well. She wrote a biography of this legendary Brazilian Progressive band. It took two years to make it happen and now Irinea is looking for a publisher to release and publish her book. O Terco has many fans all around the world and this book should please many people. If you have a way to help, please write me, it will be amazing to make O Terco biography happens with the help of Loronix. Irinea is making a concert next week; details are available on a flyer bellow. This is O Terco - Casa Encantada (1976), for Copacabana, considered the best album from the most important Brazilian Progressive band ever. I will ask for the help of ProgArchives for a formal introduction to O Terco. Tracks include: One of the first progressive bands from Brazil, O Terço (meaning rosary beads) first formed in 1968, but didn't hit its stride until the mid '70s. Personnel changes would become part of the bands dynamic, with Sergio Hinds assuming the Robert Fripp (or Chis Squire) role of band anchor. The group owed a lot of its early sound to such Italian favorites as Locanda Delle Fate, Quella Veccia Locanda, and Premiata Forneria Marconi. They also manged to mix in other styles, like folk, heavy metal, and funk. On the first album, O Terço was not yet full on prog, but it is a seminal work in the history Brazilian progressive music. There are obvious influences of the Moody Blues, and Pink Floyd. "O Terço II" would see them moving from Psychedelic to heavier sounds, along the lines of King Crimson, Led Zeppelin, and even Black Sabbath. It was 1975's "Criaturas Da Noite" that became a monumental success. It was a big hit, gave Brazil its first classic prog album, and solidified O Terço's place in music history. In the '80s, the band began to tour the United States and Europe. This would make them more popular in other parts of the world, than they were at home. They continued to release albums into the late '90s. Many times trying to experiment with different styles. A possible reformation of the classic "Criaturas Da Noite" lineup was in the works in 2001/2002, but an unexpected death postponed the idea.
Loronix.net

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